Anne Lis - Mentaline siger:
5 jan 2012 | 10:10:15
Den 17. oktober 2011 skrev jeg til Ministeriet for Sundhedog Forebyggelse, for at gøre opmærksom på at der i visse dele af Danmark erlange ventelister på op til 10 måneder, før man kan få psykologhjælp medtilskud fra staten, altså via en henvisning. Og at der samtidig, andre steder iDanmark er psykologer der kan tilbyde behandling til en person med enhenvisning fra dag til dag.
Desværre er reglerne sådan i Danmark, at man ikke må brugesit frie valg til at vælge en online psykolog hvis man vil ha tilskud fra detoffentlige via sin henvisning.
Det vil sige, bor du på Bornholm hvor der f.eks. er op til10 måneders ventetid på at komme til en psykolog med en henvisning, så må dugerne finde en psykolog i Sønderjylland der ikke har ventelister og bruge dinhenvisning der. Eneste krav fra regeringens side er, at du skal sidde foranpsykologen ansigt til ansigt. Det er, uanset at Danmark er et lille land, enurealistisk tilgang til det frie valg af psykolog.
Derfor ville det være åbenlyst for en person der akut harbrug for psykologhjælp og som har fået en henvisning fra sin egen læge, at gåonline og bruge nettet til at møde psykologen og til at modtage terapi. Men herer det så, at lovgivningen i Danmark stikker en kæp i hjulet. Du må nemlig ikkebruge din henvisning online. Du kan altså kun modtage tilskud fra det offentlige,hvis du vil transportere dig selv fra de spidsbelastede områder i Danmark medlange ventelister, til de områder af landet hvor der ikke er lange ventelister.
Dette virker på mig, som en urealistisk måde at lovgive på.Er en sådan lovgivning overhoved tænkt igennem? Er den ikke forældet i forholdtil nutidens online muligheder?
Alle de her ting skrev jeg og spurgte Sundhedsministeren om,og bad hende tage stilling til og så i går, onsdag d. 3. januar 2012 fik jegendelig et svar fra Sundhedsminister Astrid Krag.
Hun skriver blandt andet
"Jeg er orienteret om, at derpå nuværende tidspunkt pågår et forskningsprojekt på ÅrhusUniversitetshospital, der undersøger mulighederne for at anvende internettet ipatientbehandlingen. Sådan et projekt kan give os ny viden om brug afteknologiens muligheder i forhold til behandlingen af personer med psykisksygdom, så det synes jeg, er meget positivt."Og forsætter
"Denne regering har telemedicin isundhedsvæsnet højt på dagsordnen, og hvis der er evidens for, at man også kananvende telemedicinens og internettets muligheder inden for behandlingen afpersoner med psykisk sygdom fx angst eller depression, så kan jeg ikke se nogettil hinder for at anvende teknologien også inden for psykiatrien."Senere skriver Sundhedsministeren
"Helt generelt menerjeg, at man skal være åben overfor at undersøge nye måder at organiserebehandlingen på. Sundhedsvæsnet skal følge med og benytte sig af samfundets ogteknologiens udvikling." Så alt i alt er den nuværende regering og Sundhedsministerenpositiv indstillet overfor hele ideen omkring online videobaseret terapi, menderfra og så til at lovgivningen bliver lavet om og der bliver taget hul påproblemet, dér er stadig langt. Desværre.
edited by Anne Lis - Mentaline on 05-01-2012