• Online booking af psykolog, terapeut og coach
  • Få straks kontakt og mød i konsultationen indenfor få
    dage eller online fra din computer i løbet af få minutter
  • Ring døgnet rundt på 7877 2153
Live chat Support
Opret bruger

Hvad sker der når vi drømmer ?

Gratis Pre-Session

Få en GRATIS Pre-Session hos nedenstående ledige terapeuter/coaches.

thumbs up
thumbs down
0
Flag as spam
Nordgaard siger:
27 sep 2011 | 12:02:09
Hej..

Jeg har længe tænkt på hvad det er som får vores hjerne til at drømme?.
De mennesker vi møder i vores drømme er det nogle vi har mødt før, er det nogen som vi bare kort har set et sted før, eller er det nogen vores hjerne selv laver?

Hvad er det for nogle sammensætninger hjernen laver som det er at der gør vi drømmer både med mennesker, steder og situationer?.
Hvordan kan det være at man nogen gange faktisk godt ved at man drømmer og andre gang er det som om at man faktisk er vågn?

Og når vi vågner husker vi kun svagt hvad vi drømte. Nogen gange husker man kun dele af drømmen, men lige da man vågnede kunne man huske det hele.

Ville høre om der er nogen som kan fortælle lidt om hvad det er, som sker oppe hjernen når vi drømmer, specielt omkring de mennesker vi møder og de steder vi befinder os i drømmen.

Håber der er nogen som kan give et svar.

hilsen
Den drømmende.

thumbs up
thumbs down
0
Dorte Windfeld siger:
27 sep 2011 | 21:49:02
Hej drømmende...

Jeg vil undlade at være klog på, hvad der sker i hjernen når vi drømmer.

Men jeg vil derimod gerne fortælle lidt om, hvordan man blandt andet, kan tolke drømme. Der findes nemlig flere muligheder.

En af måderne handler om, at se alle i drømmen som elementer af dig selv. Det betyder at alle mennesker i drømmen repræsenterer dele af dig. Den måde de agerer på eller de egenskaber de viser i drømmen, kan relateres til dig.
Det gælder både mænd og kvinder. Hvor mændene i drømmen repræsenterer det maskuline og kvinderne det feminine. Er du mand kan mændene i drømmen være sider af dig selv, som du måske ville have glæde af at se nærmere på. Og det samme modsat.....

Handlingen er ofte symboler på elementer af drømmerens liv. Drømmer man om døden for eksempel, er det ikke fordi man skal dø, men noget skal dø. Det kunne være en adfærd, et job, en relation...... kun den der drømmer, kender sandheden.

Der findes mange gode bøger om drømme, hvor der er skrevet generelt om, hvordan drømme kan tolkes, samt med mulighed for opslag, som fortæller netop om den symbolik jeg skrev om før.
Det kunne være det var en ide at du prøvede at kigge i en sådan, hvis drømme intereserer dig. Det er rigtig spændende.(Jeg selv er glad for Politikens bog om drømme)

Jeg vil derimod ikke anbefale bøger, hvor ting fortolkes meget entydigt. Forskellige mennesker tolker ting forskelligt. Ild for nogen betyder hygge og romantik og for andre er ild identisk med angst og ildebrand. Alt afhængig af vores historie.

Så den eneste der kender sandhende om betydningen af drømmen - er drømmeren selv!

Et godt råd er at lægge en blok på natborden, hvis du gerne vil huske dine drømme. Du har nemlig ret i at de forsvinder meget let og hurtigt når vi er vågnet....så skriv endelig ned inden du står ud af sengen....

Skulle du have lyst til at arbejde mere med dine egne drømme, er du velkommen til at booke en tid hos mig.

Drøm sødt... Kærlig hilsen Dorte

thumbs up
thumbs down
0
Flag as spam
Helle Schøsler siger:
3 okt 2011 | 17:32:20
Hej drømmende
Drømme er også noget som optager mig meget. Som psykoterapeut og den person jeg er, har jeg en gestaltterapeutisk/oplevelsesorienteret og eksistentiel tilgang til drømmearbejde.
Ligesom Dorte ser jeg drømme som subjektive og de skal ”læses” af drømmeren selv. De figurer du drømmer om i din drøm er dele af dig selv, af din personlighed som prøver at fortælle dig noget. Hvad, kan kun du komme frem til via drømmearbejde med en terapeut som arbejder på denne måde. Ofte handler drømme om dilemmaer eller modsætninger vi har i vores liv og endnu ukendte behov. En kvinde jeg kender, drømte fx. at hun så sig selv ligge livløs på en båre og samtidig var hun den som gav omsorg til den livløse. For hende handlede drømmen om en gammel generthed/tilbageholdenhed, som hun stadig havde, men som hun ønskede at lægge fra sig til fordel for en mere driftig side af hende selv. En side hun skulle bruge på en ny arbejdsplads.
Drømmearbejdet kan deles op i fire faser:
1. Opdagelse af modsætninger. Det du også har i dig (delpersonligheder)
2.Fordybelse. At gå ind i dine drømmefigurer, at identificere dig med dem og lade dem ”komme til orde”. Altså en undersøgelse af hvem du også er. Et meget vigtigt og for mange uvant arbejde, hvor man ser sine mere dunkle/ikke bevidste sider direkte i øjnene i stedet for at flygte fra dem.
3.Dialog. At lade drømmefigurerne/delpersonlighederne tale sammen og derved begynde at integrere delene i en helhed.
4.Samarbejde. Når delpersonlighederne bliver en bevidst del af hele din person, kan du begynde at træffe bevidste valg i overensstemmelse med dine behov. Du vil opleve dig mere hel, mere fri og føle øget kontrol i din tilværelse.
I denne måde at arbejde med drømme på, ses gestaltterapiens paradoksale ændringsteori, som siger at forandring sker når du bliver den du er. Deri ligger erfaringen af at det du ikke imødekommer, har det med at overmande dig. I daglig tale hedder det at kaste lys på spøgelset og i eventyrsprog at kysse frøen.
Håber du eller andre er blevet inspireret til at arbedje med drømme.

Med venlig hilsen Helle Pia
Hjem » Diagnosticering » Hvad sker der når vi drømmer ? » Hvad sker der når vi drømmer ?