Dorte Windfeld siger:
27 sep 2011 | 21:49:02
Hej drømmende...
Jeg vil undlade at være klog på, hvad der sker i hjernen når vi drømmer.
Men jeg vil derimod gerne fortælle lidt om, hvordan man blandt andet, kan tolke drømme. Der findes nemlig flere muligheder.
En af måderne handler om, at se alle i drømmen som elementer af dig selv. Det betyder at alle mennesker i drømmen repræsenterer dele af dig. Den måde de agerer på eller de egenskaber de viser i drømmen, kan relateres til dig.
Det gælder både mænd og kvinder. Hvor mændene i drømmen repræsenterer det maskuline og kvinderne det feminine. Er du mand kan mændene i drømmen være sider af dig selv, som du måske ville have glæde af at se nærmere på. Og det samme modsat.....
Handlingen er ofte symboler på elementer af drømmerens liv. Drømmer man om døden for eksempel, er det ikke fordi man skal dø, men noget skal dø. Det kunne være en adfærd, et job, en relation...... kun den der drømmer, kender sandheden.
Der findes mange gode bøger om drømme, hvor der er skrevet generelt om, hvordan drømme kan tolkes, samt med mulighed for opslag, som fortæller netop om den symbolik jeg skrev om før.
Det kunne være det var en ide at du prøvede at kigge i en sådan, hvis drømme intereserer dig. Det er rigtig spændende.(Jeg selv er glad for Politikens bog om drømme)
Jeg vil derimod ikke anbefale bøger, hvor ting fortolkes meget entydigt. Forskellige mennesker tolker ting forskelligt. Ild for nogen betyder hygge og romantik og for andre er ild identisk med angst og ildebrand. Alt afhængig af vores historie.
Så den eneste der kender sandhende om betydningen af drømmen - er drømmeren selv!
Et godt råd er at lægge en blok på natborden, hvis du gerne vil huske dine drømme. Du har nemlig ret i at de forsvinder meget let og hurtigt når vi er vågnet....så skriv endelig ned inden du står ud af sengen....
Skulle du have lyst til at arbejde mere med dine egne drømme, er du velkommen til at booke en tid hos mig.
Drøm sødt... Kærlig hilsen Dorte