• Online booking af psykolog, terapeut og coach
  • Få straks kontakt og mød i konsultationen indenfor få
    dage eller online fra din computer i løbet af få minutter
  • Ring døgnet rundt på 7877 2153
Live chat Support
Opret bruger

Kærestens tidligere forhold

Gratis Pre-Session

Få en GRATIS Pre-Session hos nedenstående ledige terapeuter/coaches.

thumbs up
thumbs down
0
Flag as spam
Edef siger:
14 aug 2011 | 18:02:43
Hej,
Jeg er en fyr på 21 år og har en kæreste på 20. Til at starte med kan jeg fortælle, at der er tale om et langdistanceforhold, da hun kommer fra og er bosat i England. Dette er ikke problemet, selvom jeg vil tro det tilføjer til det.

Før vi mødtes har min kæreste haft flere forhold, men hendes første seksuelle partner var fyren før mig. Det havde været et ret hårdt forhold, da han ikke var nem at komme ud af det med, og da han slog op med hende var hun ødelagt over det (alt dette har hun fortalt mig, fordi jeg var dum nok til at spørge mere ind til det, selvom jeg egentlig ikke ville vide de). Det var et halvt år før hun mødte mig, og selv da vi mødtes og fandt ud af, at der nok var mere i det end bare venskab, sagde hun up front, at hun stadig ikke var ovre hvad der var sket. Men vi prøvede alligevel, og det er jeg meget glad for, da jeg elsker hende meget højt. Hun har også samtidig senere fortalt, at jeg hjalp hende over det, da jeg behandlede hende ordentligt i modsætning til ham.

Min kæreste er absolut ikke den flirty type, hun gør dybest set aldrig noget der får mig til at tvivle på, om hun vil det her forhold ligeså meget som jeg. Vi har været sammen et godt stykke tid nu, og vi har endog snakket om ægteskab og børn. Det sidste jeg vil er at ødelægge vores forhold.

Men problemet er vel simpel jalousi. Og det er bare blevet værre og værre, især efter jeg spurgte mere ind til deres forhold. Det burde jeg ikke have gjort. Det er for så vidt ikke det at hun har haft sex der generer mig, det er mere tanken om at hun har været så tæt og intim med en anden. Tanken om at hun har været forelsket i ham, nok til at han har været den første. Tanken om at andre har set, hvad der kun er for mig at se. Jeg ved at hun aldrig ville være mig utro, men jeg får hele tiden de her tanker. Hver gang jeg tænker på hende, og situationer jeg har oplevet sammen med hende, ser jeg en anden i mit sted. Og det får det til at føles som om hele min verden er ved at falde sammen.

Det værste er, at det også er dybt hyklerisk, da jeg også har været i andre forhold. Men ingen af dem har været nær så fantastiske som dette, og jeg har ikke haft den slags problemer her i de andre forhold.
Jeg har snakket det igennem med hende, og hun forstår mig, da hun selv kan føle noget lignende mht. mine tidligere forhold. Men for hende handler det mest om ideen om, at jeg har sex med andre. For mig handler det mere om, at hun har været forelsket i en anden, og givet sig hen til ham, og drømt om en fremtid med ham. Tanker om at hun har "elsket" med ham, har været tændt af ham og så videre. Sådan har jeg ikke haft det i mine tidligere forhold. De har vel handlet mere om sex end om kærlighed.

Et andet problem er nok, at jeg har ret lavt selvværd i forvejen, men problemet er ikke at jeg er bange for at hun vender tilbage til ham eller lignende. Det er simpelthen bare de her tanker, der føles som rent selvpineri. Og jeg vil ikke have hende til at føle sig skyldig for dem, for hun har jo absolute ikke gjort noget galt. Jeg håber I kan hjælpe mig, for jeg vil virkelig ikke ødelægge mit forhold med de her fæle tanker.

thumbs up
thumbs down
0
Lubica Maria Vesterdal siger:
16 aug 2011 | 10:27:27
Hej,
jeg kan godt forstå, at du føler det ubehageligt med alle de tanker omkring dine kærestes forhold.
Jalousi er oftest noget som dækker over andre dybere følelser, måske dækker jalousien over lavt selvværd, vrede, angst...mange muligheder.
Et kortere forløb hos en psykoterapeut kan være med til at få bedre kontakt til alt det, du måske ikke forholder dig til, og på den måde kan det afhjælpe dit problem. Bedst med et terapeutisk forløb, hvor der også bliver arbejdet kropsligt, for på den måde er det nemmere at komme i kontakt med de dybe følelser og det bliver hurtigere tydeligt hvad det hele også handler om.
Du er velkommen til at se på min hjemmeside, jeg har gode erfaringer med at arbejde med jalousi problematik.www.insideterapi.com
Håber du finder frem til den rigtige hjælp for dig. Kh Lubica

thumbs up
thumbs down
0
Flag as spam
Tine Bagger siger:
16 aug 2011 | 13:57:33
Kære Edef

Jalousi er en frygtelig ting som gør sindssygt ondt, og kan være en dræber i et ellers godt forhold.
Jeg tror du har helt ret, når du tænker det har noget med dit selvvær at gøre.
Hvis du får styrket dit selvvær, er jeg sikker på du generelt vil få det meget bedre. Du skal finde troen på dig selv, at du KAN og VIL noget.
Det er desværre ikke noget du kan få, ved at vi er nogen der siger du er god nok. Det er noget du selv skal arbejde lidt for at finde frem, til det er der god hjælp at hente gennem coaching.

Min erfaring med unge mennesker er, at der ofte ikke skal så mange sessioner til, før klaveret igen spiller de rigtige toner, og troen på dem selv kommer igen. Du siger selv du ikke har haft det sådan i dine tidligere forhold, så ville det ikke være dejligt hvis du kan finde den ”gamle” fyr igen

Du kan læse om andre i lignende situationer på min hj. side http://http://www.tinebagger.dk/Har du derefter lyst til at tale med mig om dine muligheder, er du velkommen til at kontakte mig på mobil 6128 9004.

Håber du finder frem til en løsning.
De bedste hilsner Tine Bagger
edited by Tine Bagger on 16-08-2011

thumbs up
thumbs down
0
Charlotte Skaaning siger:
16 aug 2011 | 22:18:13
Hej Edef

Du giver næsten selv svaret på, hvorfor de nævnte problemer opstår i din relation til din kæreste: SELVVÆRDET. Lige præcis at arbejde med det, tænker jeg, er det, der vil give positiv forandring i forhold til at kunne tage til dig og rumme, at det er dig, din kæreste vil ha', hvilket alt tyder på, som jeg læser det, og som også du véd med din fornuft, men følelsesmæssigt kommer til at vakle i.

At arbejde med dit selvværd er først og fremmest et spørgsmål om at anerkende de følelser, du har. At anerkende, f.eks. at du er jaloux, at det er ok og at det ikke gøres til noget hyklerisk, fordi du også selv har forhold bag dig. Det er sådan det er med dig p.t. og det er ok. Jo mere du tager afstand fra den kendsgerning, des mere pinefuldt bliver det.

Det lyder som rent selvpineri. De selvpinende tanker kan der arbejdes med ved bevidst at erstatte dem med mere selvstøttende tanker. Dvs, når du tænker en tanke der piner dig, så find f.eks. dens modsætning. Hvad kunne være rart at tænke i stedet for den "fæle" tanke, som du nævner, og giv den positive opmærksomhed. De tanker der får fokus er dem, der kommer til at fylde også følelsesmæssigt, så tænk bevist anderledes.

Det er godt, du har fat i, at det ikke er godt for dig at vide for meget om din kærestes fortid. Der er virkelig en grænse i dig selv, du kan have gavn af at respektere, så du i stedet sætter fokus på, hvad der virker positivt for dig og jeres forhold.

Dejligt, som du tager ansvar i dit forhold og reflekterer over dine problematikker.

Jeg ønsker dig held og lykke med at komme videre, og du skal være velkommen til at kontakte mig for nærmere enten på tlf 28990590 eller via min hjemmeside www.charlotteskaaning.dk

Hilsner Charlotte Skaaning
Hjem » Terapi » Kærestens tidligere forhold » Kærestens tidligere forhold