Puk Degnegaard siger:
16 aug 2011 | 08:51:37
Jeg bliver nødt til først at understrege, at der jo som sådan ikke er noget galt i at være indadvendt eller introvert. Jeg håber dit ønske om at blive mere udadvendt kommer af et reelt ønske og ikke ud af, at du tænker det andet er forkert.
For nogle af os lærer ved at tænke - andre lærer ved at være i spil med andre. Det ene er ikke mere rigtigt end det andet.
Først og fremmest så tænker jeg at finde ud af tre ting:
1. Hvorfor vil du gerne være mere udadvendt? Hvad er det for en følelse, du gerne vil have?
2. Hvad er du bange for, der kan ske, hvis du er udadvendt? (Måske forestiller du dig, at andre mennesker tænker noget bestemt om dig?)
3. Hvem er det, du egentlig gerne vil i kontakt med? (Er det rent faktisk kassedamen? Eller er det kolleger? Eller...?)
Men det er måske sådan noget, du arbejder med din coach om.
Når det så er sagt, er min erfaring, at det er en rigtig god ide at starte i det små og så langsomt bygge op.
Prøv f.eks. at smile til folk på gaden og hold deres blik bare lige et sekund.
Kassedamen er også god. (Men er det hende, du vil skabe relation til?) Rengøringen på din arbejdsplads er også god - de føler sig som bonus nemlig ofte usynlige, så der kan du gøre en forskel.
Hver gang du får en impuls, der gør, at du tænker "Ham/hende gad jeg godt tale med!" - så prøv at undersøge impulsen. Og tænk: "Hvad er det værste, der kan ske, hvis jeg taler med ham/hende om bare vejret f.eks?" Tit er det værste ikke så slemt endda.
Og hvis det værste er, at han/hun synes, du er en idiot, så kan jeg berolige dig med, at det har han/hun glemt 2 sekunder senere. (Der er faktisk en amerikansk undersøgelse, der understøtter det med de 2 sekunder.)
De bedste tanker til dig
Puk Degnegaard
http://pukdegnegaard.dk