• Online booking af psykolog, terapeut og coach
  • Få straks kontakt og mød i konsultationen indenfor få
    dage eller online fra din computer i løbet af få minutter
  • Ring døgnet rundt på 7877 2153
Live chat Support
Opret bruger

HJÆLP! Har jeg dødsangst????

Gratis Pre-Session

Få en GRATIS Pre-Session hos nedenstående ledige terapeuter/coaches.

thumbs up
thumbs down
0
Flag as spam
NightLight siger:
31 mar 2011 | 13:47:01
Jeg er bange for at jeg har det man kalder dødsangst, hvad skal jeg gøre???????????

Jeg har svært ved at forklare det helt præcist men jeg prøver bare at beskrive hvordan jeg har det. .

Jeg tænker på døden hele tiden og har gjort det lige siden jeg fandt ud af hvad døden var. Hver gang jeg kigger på nogen, en person eller et dyr eller noget tænker jeg at de også skal dø på et tidspunkt.

Jeg er skidebange for at skulle dø! Og har været det lige siden jeg var 7 år og det hæmmer mig tit.

Jeg har bare lyst til at græde og føler ikke at der er en mening med livet når man alligevel skal dø.

i nogle situationer har jeg svært ved at kontrollere mig selv og jeg hyperventilerer og hiver efter vejret og jeg får en stor knude i maven.
Jeg har svært ved at sove for jeg tør ikke. Jeg ved ikke hvad jeg kan gøre for intet kan jo gøre mig udødelig. Jeg skal jo du uanset hvad der sker. :´(
Jeg synes alt er meningsløst og ligegyldigt! :´(

thumbs up
thumbs down
0
Vivi Rasmussen siger:
31 mar 2011 | 23:14:13
Kære NightLight.

Jeg tillader mig, at vende din problematik på hovedet -
Jeg spørger dig nu om det modsatte - Er du angst for livet?

Døden er et livsvilkår og vi må forholde os til døden, på samme måde som vi må forholde os til livet.

Læs evt Yalom´s beskrivelser af døden og meningsløsheden - meget interessant læsning til netop dine tanker, tror jeg.

De bedste hilsner Vivi Kongsdal Rasmussen

thumbs up
thumbs down
0
Flag as spam
Diana Lindegaard siger:
1 apr 2011 | 09:47:55
Kære NightLight,

Din udfordring deler du med mange, for de er de færreste, der har et afklaret forhold til døden, selvom det er et livsvilkår for os alle - som du selv siger. Mange dulmer deres frygt med alt muligt lige fra trøstespisning til powershopping eller workaholic tendenser og har ikke sat ord på det, der driver dem til adfærd, der i nogle tilfælde kan blive ret ekstrem.

Det vil hjælpe dig rigtigt meget at begynde at sætte flere ord på din frygt. Øve dig i at beskrive de tanker og følelser, der dukker op. Når vi sætter ord på vores følelser bliver de mere håndgribelige og lettere at håndtere. Og du kan lære at styre dine tanker, så du kan give dig selv lov til også tænke over og mærke alle de andre ting, livet også har at byde på.

Du skal formentlig også kigge lidt på, hvad der skete, da du var 7 år. Var der nogen forandring i dit liv, som gjorde, at tankerne om døden blev så dominerende? Jeg er sikker på, at du kan finde mening med det hele igen - hvis du vil give dig selv lov?

Kærlig hilsen
Diana Lindegaard

thumbs up
thumbs down
0
LOUNGE siger:
11 apr 2011 | 14:05:52
hmm jeg vilel anbefalle at går til en hypnotisør. De kan behandle dig og hjælpe dig.
k.h Linv von Bale
www.vonbale.dk
von bale terapi lounge

thumbs up
thumbs down
0
Flag as spam
NightLight siger:
12 apr 2011 | 13:45:56
tak for jeres hjælp,men jeg kan slet ikke få succes med nogle af jeres metoder.

Jeg ved ikke, hvad der skete da jeg var 7 og om der overhovedet skete noget- Det står slet ikke klart for mig. Måske døde en i familien eller noget . .

Men hvis det har været noget fra dengang, burde jeg så ikke kunne huske ddet?

Når jeg sidder alene med mine tanker og forsøger at sætte ord på dem, så bliver det blot endnu værre. Jeg prøver at skrive noget ned men ender med at sidde og tænke dødningehoveder, kors osv og bliver bare mere deprimeret og får bare lyst til at gå i seng. :'(

thumbs up
thumbs down
0
Diana Lindegaard siger:
12 apr 2011 | 15:34:28
Hej igen,

Du ved, at du har haft det sådan siden du var 7 år, men ved ikke, hvad der skete, da du var 7 år, skal det forstås sådan? Måske kan nogen i familien hjælpe med at støtte din hukommelse?

Under alle omstændigheder har et eller andet i 7 års alderen fået dig til at fokusere på de baner, som også dominerer dit liv i dag.

Hvis jeg var dig, ville jeg gå i en eller anden form for terapi. Ud fra din fortælling er det svært at vurdere, om det skal være en psykolog, en psykoterapeut, en coach eller noget helt fjerde. Jeg kan godt forstå, at du ikke kan arbejde med det selv, jeg vil til hver en tid anbefale dig at få professionel hjælp, så du kan få et liv, der også rummer andet end tanker om døden.
Det er korrekt, som du skriver, at alle skal dø, men der er så meget andet i livet også, der gerne skulle have plads i din hverdag.

Jeg tænker, at du måske skulle tale med din læge, så han/hun kan give sin vurdering af, hvilken hjælp, der skal til. Jeg vil ihvertfald råde dig til at starte dér.

Kærlig hilsen
Diana Lindegaard

thumbs up
thumbs down
0
Flag as spam
Laila Ipsen siger:
12 apr 2011 | 19:30:52
Hej NightLight

Ikke nok med du er angst for at dø, du lyder også somom du er angst for at miste kontrollen. Jeg får en hypotese om at du faktisk kunne lide af depression samt til tider af panikangst.

Du vil ikke kunne komme ud af angsten uden hjælp udefra.

Du kan gøre flere ting. Jeg vil anbefale dig at tage en snak med din læge og lade ham eller hende vurdere om der er noget medicin som kunne hjælpe dig. Derudover vil jeg anbefale dig at tage kontakt til en psykolog som arbejder med kognitiv terapi idet dette er den terapiform som har den bedste effekt ifølge forskning.

Med venlig hilsen

Laila Ipsen
psykolog
www.psykologvanlose.dk

thumbs up
thumbs down
0
Charlotte Skaaning siger:
13 apr 2011 | 12:13:05
Kære NightLight

Ja, du har dødsangst - udfra det, du beskriver, har du dødsangst. De tanker, du har og dine symptomer er helt almindelige symptomer ved angst. Dødsangst er et eksistentielt vilkår, og det er også meningsløsheden. Meningsløshed, dødsangst er vilkår som vi alle kender til - i større eller mindre grad, og det er normalt.

Der hvor vi er forskellige er der, hvor graden af dødsangsst og meningsløshed spiller ind i vores liv, og hvornår den gør det. Typisk bliver den aktiveret omkring bestemte begivenheder, f.eks. dødsfald i familien (forældre, søskende, bedsteforældre) et kæledyr der dør, en ulykke, en flytning, en bedsteveninde, der flytter o.s.v. eller i forbindelse med bestemte livsfaser, hvor vi er særligt sårbare eller tager nye skridt i vores udvikling som menneser. Den kan blive aktiveret ,om vi er børn eller voksne. Den er et vilkår fra det tidspunkt, vi kommer til verden. Hos mange børn dukker dødsangst op på et tidspunkt, hvor de f.eks. begynder at spørge meget filosofisk og undrende til livet og døden - til stor forskrækkelse for mange forældre. Især er det forskrækkende, hvis ikke man som forældre selv har set sin dødsangst i øjnene. Har man det, bliver man heller ikke så forskrækket over at møde den i sit barn.

Det er altså helt normalt at have dødsangst. Der hvor det så bliver problematisk er selvfølgelig dér, hvor det bliver hæmmende, og bliver noget, som der forringer livskvaliteten, som det er tilfældet for dig.

Det er sådan det er for dig, men det behøver ikke at være sådan. Du skriver selv, at du har levet med dødsangst siden du var i syv-års alderen, at du ikke kan huske, at der skulle være sket noget, men at der i hvert fald er noget med det tidpunkt.

Der kan, ikke at der gør, men der kan ligge noget ubearbejdet og fortrængt tilbage fra dengang. De svære ting, vi har oplevet i vores liv, husker vi ikke altid i vores bevidsthed. Hvis noget er for smertefuldt, har vi en evne til at kunne fortrænge det til det ubevidste liv i os.

Når vi imidlertid fortrænger for meget, og vigtige hændelser i vort indre liv, som kommer til at ligge ubearbejdet i os, gør vores underbevidsthed os opmærksomme på, at der er noget, vi skal tage os af - og det gør den med symptomer som f.eks. dødsangst og fysiske symptomer, som du beskriver. Det er signaler til os om, at der er noget indre liv, du skal tage dig af, som måske har forbindelse til syv-års-alderen, måske ikke.

Det må et terapeutisk arbejde vise. Men under alle omstændigheder: Der ligger noget nedenunder angsten og symptomerne. Nedenunder al angst gemmer sig følelser, kraft, liv, som er blevet undertrykt, og som venter på at blive forløst. Når det sker, svinder angst og symptomer ind og kraft, vitalitet og visdom kan tage over.

Jeg vil anbefale dig at finde en terapeut, der kan tage dig med på den rejse det er at gå på opdagelse i dit indre liv. Én der kan guide og støtte dig i en proces, og der kan håndtere at tale om dødsangst som noget normalt og ikke som om, du er syg.

Når vi som mennesker er bange, barn som voksen, skal vi ikke være alene. Vi har brug for kærlig, omsorgsfuld og nænsom støtte til at komme igennem tunnelen. Er du helt alene dér, vil jeg opfordre dig til at søge hjælp.

At arbejde med og kigge på sin dødsangst er indgangen til personlig vækst og stor visdom. Vil ønske, at det bliver sådan for dig.

Kærlig hilsen
Charlotte Skaaning

thumbs up
thumbs down
0
Flag as spam
Karsten Schiøtz siger:
16 apr 2011 | 00:21:04
Kære Nightlight

Du oplever følelser, som du jo ikke kan styre med dit intellekt. Det betyder også at det er svært at slippe af med gennem alm. tankevirksomhed, sund fornuft og alm. samtaleterapi. Du bærer rundt på uafsluttede følelser, der forhindrer dig i at have det liv du ønsker, hvor du igen bliver i stand til at føle, nyde, leve og elske livet og ikke mindst dig selv

Der er en helt ny og meget effektiv metode der kan hjælpe dig med at færdiggøre din følelse af angst, frygt, tankemylder, tristhed, søvnbesvær mm, så de ikke kommer igen. Det hedder Core Dynamics Teknikker.

Du kan læse om det her: www.core-dynamics-coaching.dk og se en video på et eksempel på at færdiggøre et følelsesmæssigt ubehag her: www.core-dynamics-coaching.dk/video

Du kan læse succeshistorier på hvad klienter har fået ud af det her: www.core-dynamics-coaching.dk/succeshistorier

Du er velkommen til at kontakte mig - mobil 30708414, hvis du vil vide mere eller at booke en tid her www.mentaline.com/da/karstenschioetz
Mvh Karsten Schiøtz
Core Dynamics Coach Træner
edited by Karsten Schiøtz on 15-04-2011

thumbs up
thumbs down
0
Hanne Olesen Madsen siger:
17 apr 2011 | 13:44:29
Kære Nightlight.
Jeg arbejder ud fra en metode hvor jeg hurtigt og effektivt kan hjælpe dig.
Jeg har arbejdet med mange med dødsangst og holder også kurser i det.
Metoden er Tankefeltterapi er en enkelt og effektiv terapiform, fjerner dit ubehag.
Årsagen til ubehaget er en overreaktion i det autonome nervesystem.
Dit autonome nervesystem styrer alle de fysiske følelser, du mærker når du oplever noget.
Hvis du har en overreaktion i dit autonome nervesystem reagerer du uhensigtsmæssigt eks. vis med svedige hænder, rysten, hjertebankning, søvnløshed osv.
TFT kan omkode signalet fra det autonome nervesystem så signalet ikke længere kommer ud i kroppen og du ikke længere mærker den ubehagelige reaktioner og din dødsangst forsvinder.
Du er velkommen til at ringe for at få en snak 2191 2295

thumbs up
thumbs down
0
Flag as spam
Susanne Kragh siger:
17 apr 2011 | 16:16:58
Kære NightLight

Det er ikke altid, at man umiddelbart kan finde årsagen til angst, derfor vil jeg tage udgangspunkt i hvordan du har det nu.
Jeg er tankefeltterapeut. Hvis du ønsker hjælp fra mig, vil jeg banke blidt på nogle af dine energipunkter/meridianpunkter, mens du sidder med lukkede øjne og fokuserer på din dødsangst og fortæller mig, hvad den gør ved dig, og hvad du mærker i kroppen. Gennem blide teknikker, som får dig indirekte til at acceptere din dødsangst og hilse den velkommen, vil den med 90% sikkerhed dæmpes eller forsvinde. Når angsten er på et acceptabelt niveau for dig, er det muligt herefter at arbejde med de underliggende ting, som kan være årsag til din dødsangst.

Jeg synes, det er meget positivt og et skridt fremad, at du vedkender dig din angst og søger hjælp.

Alle fortjener et optimalt liv!!
Du kan læse mere på www.AtLeveNu.dk

Mange hilsner, Susanne

thumbs up
thumbs down
0
Iben Sejerøe-Szatkowski siger:
8 jul 2011 | 10:37:11
Hej NightLight

Ja det lyder som om din dødsangst er meget forstyrrende for dig og det ville være godt med lidt hjælp udefra. Jeg vil give Laila ret i at der kunne være angstsymptomer på spil for dig også (og angst er noget rigtig mange danskere tumler med - så der er du heller ikke alene).

Du er velkommen til at henvende dig til mig hvis du har lyst. Jeg arbejder ud fra både kognitive og eksistentialistiske metoder. Det eksistentialistiske bunder bl.a. i noget af Yaloms arbejde. Du kan evt. anskaffe dig hans bog "Som at se på solen", hvor jeg tror du vil kunne genkende meget af det du selv beskriver. Han beskriver bl.a. heri at hvis man ser døden i øjnene kan det føre til det han kalder en "eksistentiel opvågnen" - altså at man så at sige kommer til at sætte større pris på livet, opnå et tættere forhold til andre og i sidste ende skabe sig en mere meningsfuld tilværelse.

Og som VIvi skriver "døden er et livsvilkår" og det er jo noget mennesket har kæmpet med så længe vi har haft vores veludviklede hjerner, der kunne overskue mere end blot basal overlevelse. Behovet for at tilhøre en religion opstår bl.a. herudfra og mange filosofiske tekster tager netop udgangspunkt i vores egen dødelighed. Jeg vil gerne sidde sammen med dig i din dødsangst og prøve at bliver klogere på hvad der sker. Du kontakter mig bare hvis du tænker det kunne være noget.

Bedste hilsner
Iben

(www.minpsykolog.dk)
Hjem » Diagnosticering » HJÆLP! Har jeg dødsangst???? » HJÆLP! Har jeg dødsangst????