• Online booking af psykologer, terapeuter og coaches
  • Få straks kontakt og mød i konsultationen indenfor få
    dage eller online fra din computer i løbet af få minutter
  • Ring døgnet rundt på 7877 2152
Live chat Support
Opret bruger

Jeg vil ikke gøre det forkerte

Gratis Pre-Session

Få en GRATIS Pre-Session hos nedenstående ledige terapeuter/coaches.

thumbs up
thumbs down
0
Flag as spam
Fie_90 siger:
25 feb 2011 | 16:56:39
Hej
Jeg er en pige på 20 år og har været sammen med min nuværende kæreste i lige knap 4 år. de sidste 2 1/2 har vi også boet sammen.
Han er et virkelig fornuftigt og godt menneske, som jeg holder meget af. Derudover føler jeg mig tryg sammen med ham.
I løbet af det sidste år har vi haft en del problemer. jeg fortalte ham om en fejl jeg havde begået og jeg opdagede at han heller ikke selv har haft helt rent mel i posen. men vi har for så vidt fået snakket ud om det og for ham er det nu et overstået kapitel.
Disse problemer har ført til at han nu elsker mig mere end nogensinde før.
Problemet er at jeg er blevet bange. Jeg har altid været lidt bange for at han skulle blive træt af mig og måske finde en anden, men har på det punkt taget et valg og stolet på ham.
Så i 2010 tog han ind til millitæret i 8 mdr. i den tid blev jeg utroligt ensom, jeg fik en depression og kunne næsten ikke fungere i en normal hverdag. hver gang jeg ikke havde nogen i nærheden var jeg ved at bryde sammen. jeg kunne ikke se meningen med nogetsom helst, hverken skole arbejde eller hobbyer. Jeg gad ingenting. det var som om jeg røg ned i et sort hul og resten af verden forsvandt bare. jeg kunne ikke komme op om morgenen, jeg gader ikke lave mad, rydde op eller nogetsomhelst. jeg var altid hos nogle venner for at det ikke skulle gå helt galt, men jeg var aldrig rigtig glad.

Lige da han kom hjem igen var jeg til at starte med bare lykkelig for ikke at skulle være alene mere. Men frygten er der stadig, han vil gerne have en karriere inden for militæret og jeg er rædselsslagen for at skulle være alene igen. Derfor går jeg nu og overvejer at gå fra ham, simpelthen for at lære at blive selvstændig og komme den frygt til livs. desuden er jeg i tvivl om hvorvidt jeg virkelig stadig elsker ham eller om jeg forveksler kærlighed med tryghed. det er svært efter 4 år, for man vænner sig virkelig til hinanden.
På den ene side er jeg så bange for at jeg ødelægger noget i ham hvis jeg går fra ham, og på den anden er jeg bange for at hvis jeg bliver hos ham vil jeg altid skulle leve med frygten for at være alene.
Når han er hjemme er det til gengæld mig der står med meget af ansvaret for husholdning og lign. jeg tager initiativ og er lidt "mor" for ham. så har tænkt på om det kunne gavne ham at prøve at bo selv. ingen af os har prøvet at bo selv.
Der er også andre mindre faktorer der også gør at jeg overvejer det. men den jeg har beskrevet ovenover er den afgørende.
Han er uden tvivl et godt menneske, men han har svært ved at udtrykke følelser til tider selvom jeg ved at han er meget følsom.
Er det egoistisk eller dumt at gå fra ham? jeg håber virkelig der er nogen der kan hjælpe for jeg vil være helt sikker på at det er rigtig jeg gør hvis jeg går fra ham.
kan han komme sig helt over det?

thumbs up
thumbs down
0
Nigel Lewis siger:
26 feb 2011 | 17:51:10
Hi Fie
no-one can give you good advice about such difficult decisions as relationships in a forum like this. A book I work with when I help clients through relationship difficulties is "Too Good to leave too bad to stay by Mira Kirshenbaum". It is good because it leads you through stage by stage and tells you what other people have done in similar circumstances and how it worked out afterwards. It actually tells you what you should do (stay or leave) if certain factors are present in your relationship. It is written by someone with years of experience in relationship counselling and my clients tell me it is so valuable. I do not know if it is published in Danish you may like to check that out?

thumbs up
thumbs down
0
Flag as spam
Fie_90 siger:
27 feb 2011 | 21:33:00
Thank you very much. It sounds like a great book, and just the help I need right now. I know a forum like this cannot answer my questions, but someone might be able to help me find some answers myself. Besides, it's a lot cheaper than a psychologist or coach.

thumbs up
thumbs down
0
Laila Ipsen siger:
4 mar 2011 | 20:51:35
Hej Fie

Jeg er faktisk helt enig med Nigel i at der ikke rigtig er nogen som give dig svaret på dine spørgsmål - ej heller i dette forum. Jeg ved godt det er dyrt at gå til psykolog eller lignende. Jeg vil foreslå dig at gå til din læge og fortælle ham om hvordan det står til med dig. Sammen kan i finde ud af om du stadigvæk er deprimeret. Hvis du er, så kan du få en henvisning til psykolog som vil koste dig blot 310,- kr. pr. gang. Hvis du derudover er medlem af Sygeforsikringen "danmark" kan du også få kr. 100,- i tilskud for hver samtale således at hver samtale kommer ned i en pris på 210...

Årsagen til at jeg synes du skal søge professionel hjælp hos en psykolog er at din angst for at være alene ikke bare går væk hvis du "tvinger" dig selv til at bo alene eksempelvis. Min vurdering er også at du vil have godt af at kunne reflektere nærmere over situationen og beslutningen om hvad du skal fremover sammen med én som er uddannet til at assistere dig på bedst mulig måde.

Jeg håber du har mulighed for at søge den nødvendige hjælp således at du på bedst mulig måde kan komme igennem den kommende tid og bedre finde ud af dig selv, hvad du gerne vil etc.

Du ønskes det bedste!!

Med venlig hilsen

Laila Ipsen
psykolog

thumbs up
thumbs down
0
Flag as spam
Fie_90 siger:
9 jan 2012 | 20:02:55
Hej
En tak for venligheden og de gode råd + en lille update
Til marts er det et år siden jeg meget konsekvent gik fra min daværende kæreste og jeg har på intet tidspunkt fortrudt og kommer heller ikke til det. jeg har fundet ro i mig selv igen, og styrke til at tro på mig selv.
Han tog det hårdt det første lange stykke tid, men er nu sammen med en anden sød pige. De to passer virkelig godt sammen, og jeg føler kun glæde når jeg ser dem. Det for mig til at tro på at jeg traf det rigtige valg for os begge.
Selv har jeg endnu intet behov for en ny kæreste, men når der sker ved jeg nu at jeg ikke vil gå på kompromis med min egen person. Små kompromisser må jo accepteres, men mit liv, mit ansvar - min frihed.

Min depression forsvandt kort efter vi flyttede fra hinanden uden hjælp fra psykolog eller læge, og siden er jeg kun blevet stærkere i troen på at alt nok skal gå, så længe man lytter til sig selv og prøver at gøre det rigtige

Med venlig hilsen
Anne Sofie Lohals
Hjem » Terapi » Jeg vil ikke gøre det forkerte » Jeg vil ikke gøre det forkerte