• Online booking af psykolog, terapeut og coach
  • Få straks kontakt og mød i konsultationen indenfor få
    dage eller online fra din computer i løbet af få minutter
  • Ring døgnet rundt på 7877 2153
Live chat Support
Opret bruger

Min datters veninde stjæler

Gratis Pre-Session

Få en GRATIS Pre-Session hos nedenstående ledige terapeuter/coaches.

thumbs up
thumbs down
0
Flag as spam
Shining_Star siger:
7 jan 2011 | 11:48:50
Jeg går og grubler lidt over et dilemma, og har gjort det den sidste uge. Min datter kom til mig for ca. en uge siden og fortalte mig om en episode hvor hende og en af hendes veninder havde været en tur på strøget for at bytte julegaver og købe lidt tøj.

Min datters veninde tog nogle smykker og noget tøj med ind i et prøverum, hvor hun så gemte det ned i en taske. Min datter var ikke selv inde i prøverummet, men så at hendes veninde gik derind med en del ting og kom tomhændet ud. Efter de havde forladt butikken viste veninden stolt de nye ting hun havde "fået" og gav min datter nogle af smykkerne. Min datter vidste ikke rigtigt hvordan hun skulle reagere og fortalte mig derfor om episoden.

Jeg fortalte hende naturligvis at det på ingen måde er i orden at stjæle og at hun ikke må acceptere gaver som er stjålet. Problemet er bare, at det er en af min datters bedste veninder. Derfor har jeg ikke lyst til at de skal ses, så længe hun stjæler, da jeg mener hun vil være en dårlig indflydelse på min datter. Skal jeg fortælle hendes forældre det? Eller skal jeg blande mig uden om? Hvis jeg fortæller hendes forældre det, vil hun jo kunne regne ud at det er min datter der har sladret og så er jeg bange for at hun bliver stemplet i skolen og venindekredsen.

Bedste hilsner

Johanne

thumbs up
thumbs down
0
Eva-Sofie Schultz siger:
8 jan 2011 | 15:06:41
Kære Johanne.

Jeg vil råde dig til, at tage hånd om problemet. Din datter beder dig om hjælp med en svær situation, og den bedste måde du møder hende i sin frustration er ved at fortælle hende, at du tager vare om situationen. Jeg vil forestå at du kontakter venindens forældre og sætter dem ind i situationen. Men det skal gøres på en måde så der opstår så lidt konflikt som muligt. Du kan jo drøfte din bekymring med forældrene omkring konsekvenserne for din datter og din frygt for represalier fra veninden, og sammen kan i finde en god og konstruktiv måde at løse det på i fællesskab. I skal løse det sammen på "voksenniveau", og tage vare på pigerne. Jeg kan forestille mig, at venindens forældre - under omstændighederne vil være glade for, at du faktisk "hjælper" deres datter ved at fortælle det. Tænk hvis hun blev taget for butikstyveri, og du var vidende om det. Ofte er det svært at skulle med meddeleren, men mon ikke de i sidste ende vil "takke" dig for det, og jeg er sikker på, at din datter vil føle sig mødt, forstået og taget vare på af dig.
Du er velkommen til at tage kontakt hvis du har spørgsmål.
Held og lykke!

Venlig hilsen

Sofie Schultz

thumbs up
thumbs down
0
Flag as spam
Anne Lundgaard siger:
15 jan 2011 | 15:41:23
Kære Johanne.

Det er rigtig positivt, at din datter kommer til dig og fortæller om episoden. Det tyder på, at hun har tillid til dig og erfaring med, at du hjælper hende i svære og konfliktfyldte situationer.

Jeg er enig med Sofie Schultz og vil blot supplere lidt. Jeg tænker, at det er god erfaring for begge piger at få hjælp til at nuancere episoden. Når/hvis du tager hånd om det og beslutter at tage kontakt til venindens forældre - samtidig med at du taler med din datter om, hvordan I bedt gør det - så lærer begge piger, at man godt kan begå fejl og handle "forkert", men at det ikke er ensbetydende med at man er "forkert" som menneske. På den måde kan deres ellers gode relation og venskab bevares. Og din datter styrkes i, at det er ok at sige fra og få hjælp. Samtidig vil begge piger opleve, at fejl kan håndteres og tilgives - og at voksne griber ind for at hjælpe.

Mange hilsner,

Anne Lundgaard

thumbs up
thumbs down
0
Christina Riddersholm siger:
15 jan 2011 | 23:11:01
Kære Johanne.

Jeg er enig med både Sofie og Anne. Jeg har blot en kort bemærkning til din datter, som handler om at anerkende hende for, at hun valgte at fortælle dig om episoden.

Hvilke menneskelige kvaliteter oplever du, at hun besidder, når hun fortæller dig, hvad der er sket? Hvis du anerkender hende vil hun føle sig set og bekræftet i, at hun har gjort det rette ved at involverer dig - for mon ikke hun har været eller måske stadig er i tvivl om det, ligesom du er i tvivl om hvordan du skal håndtere situationen?

Hilsner fra Christina.
edited by Christina Riddersholm on 15-01-2011
edited by Christina Riddersholm on 15-01-2011
Hjem » Coaching » Min datters veninde stjæler » Min datters veninde stjæler